Fiecare manager de proiect si proprietr de afacere site ca la baza markekting-ului sta continutul, scrierea de continut sau content writing. Oricare ar fi industria in care activeaza afacerea ta sau brandul tau, nevoia de continut este o constanta aproape universala.
In ziua de azi, clientii se asteapta ca modul in care comunici sa depaseasca sablonul promovarii produselor sau serviciilor tale. Acestia cauta branduri care ofera informatie impartiala (si chiar material distractiv) in mod continuu si constant.
Daca suna a volum prea mare de munca, sa stii ca nu te inseli. Din aceasta cauza multe branduri vor considera ca trebuie sa angajeze pe cineva sau sa externalizeze jobul unui servici de content writing sau unui scriitor freelancer.
Dar care este cea mai buna optiune? Vom arunca o privire pe cateva lucruri de luat in considerare inainte sa alegem o optiune sau alta. Sa incepem.
Content Writers versus Copywriters
Vom incepe acest capitol cu o mica explicatie a diferentei dintre copywriters si content writers, pe motiv ca cei doi termeni sunt utilizati gresit intr-un mod frecvent.
Copywriters: Acestia scriu ca sa vanda. Produc continut care atrage atentia, cu titluri care incurajeaza actiunea in acel moment. Uneori intr-un mod mai subtil, dar acesta este tipul de continut pe care il vezi in publicitate, la radio, televizor sau pe internet. Ganditi-va la landing-page-uri, descrieri de produs, palnii de vanzare, etc.
Content Writing: Acestia scriu continut informational. Ganditi-va la continut de blog, articole, newslettere prin email, continut proaspat de tip stiri si alt continut media non-promotional.
Copywriting-ul este un task mult mai dificil si presupune cunostinte mai avansate decat content writing. Munca unui copywriter poate creste venitul afacerii cu puncte procentuale de doua cifre. Poate din acest motiv, copywriterii buni cer uneori mai multi bani decat avocatii pentru serviciile lor.
Din acest motiv, ar trebui sa iti externalizezi intotdeauna nevoia de copywriting, asta daca nu esti o corporatie de dimensiuni impresionante.
Timpul necesar pentru a invata crearea unui material de copywriting de calitate nu merita atunci cand vorbim de educarea si training-ul unui membru al echipei (e ca si cum i-ai pregati pentru o cariera noua), si ai avea nevoie de o gama masiva si variata de produse, intr-o continua schimbare care va aduce beneficiul angajarii unui copywriter full time.
Acest articol este destinat numai scriitorilor de continut sau content writers, in care decizia de externalizare sau angajare este mai putin clara decat in cazul copywriterilor.
Sari peste optiunea de training a unui coleg
Cand apare nevoia de continut pentru prima data, oamenii se gandesc rapid la delegarea responsabilitatii de content writing catre un membru existent al echipei. Pana la urma, este deja familiarizat cu activitatile si cultura afacerii si cu siguranta ofera o satisfactie de nedescris faptul ca un membru al echipei se poate ocupa ce acest lucru.
Dar aici se termina beneficiile rolului colegului si incep problemele.
Pentru incepatori, content writing-ul este un task creativ pe care unii oameni il considera o forma de arta. Chiar si cu training, daca cineva nu are o afinitate naturala pentru a scrie continut, creatia acestuia poate fi de o calitate nesatisfacatoare.
Aditional, angajarea unui scriitor (externalizat sau in-house) ii elibereaza pe angajatii tai pentru a se concentra pe adevaratele activitati (la care sunt buni cu adevarat) si lasa scriitorii sa faca treaba la care se pricep.
Bugetul alocat serviciului de content writing
Probleme de tip managerialIn timp ce scriitorii de continut in-house sunt mai scumpi, sunt mult mai usor de organizat. Sunt membrii echipei tale, si focusul lor este pe ce au de facut. Este putin de munca in plus in termeni generali de ce are de facut HR-ul in comparatie cu contractarea unui serviciu externalizat de content writing, dar nu este nimic iesit din comun.
Educarea in acest sens a unui angajat va cauza durere de cap dupa durere de cap. De obicei, sunt implicati si in alte proiecte care le solicita atentia intr-un mod mult mai urgent, insemnand un program mai incarcat. Acest lucru nu duce intotdeauna la angajati fericiti, lucru care face dificila respectarea dedline-urilor.
Pe de cealalta parte, lucrul direct cu scriitorii externi poate fi costisitor ca si timp.
Trebuie sa ii gasesti, sa ii testezi, sa ii familiarizezi cu brandul tau, sa le comunici tonalitatea vocii inainte sa obtii prima bucata de continut utilizabil.
Exista servicii de content writing care se ocupa de cateva din aceste lucruri pentru tine dar nici echipele externalizate nu pot gestiona principalele probleme pe care le ai din cauza ca acestia participa activ si in alte proiecte.
Scriitorii independenti (freelancerii) sunt in constanta cautare de noi oportunitati la tarife mai mari, si, de cele mai multe ori, cauta proiecte de tip copywriting. Acestea sunt mai solicitante si mult mai interesante. Atunci cand apare un proiect mai bun, exista sansa sa iti abandoneze proiectul – ceea ce inseamna ca trebuie sa te apuci din nou de cautat pe altcineva.
Calitatea continutului
Probabil ca nu va fi o surpriza sa afli ca, daca alegi sa delegi responsabilitatea scrierii de continut unui coleg de echipa, te vei alege cu un rezultat de cea mai slaba calitate. Este similar cu vopsirea unei case – oricine poate invata sa foloseasca un trafalete, dar nu vei obtine aceleasi rezultate pe care le-ai avea cu un specialist in amenajari exterioare.
Este o diferent mica intre angajatii si frelancerii scriitori de continut atunci cand vorbim de calitate. Exista scriitori slabi si minunati care aplica pentru joburi de acest gen, asa cum exista si freelanceri slabi sau foarte buni.
Un loc bun pentru a-ti incepe cautarile reprezinta studiul portofoliilor, dar ar trebui intotdeauna sa ceri o perioada de proba inainte sa stabileti o relatie de incredere cu cineva pe termen lung, fie ca vorbim de freelanceri sau de o agentie care ofera un serviciu specializat de content writing. Prin natura lor, materialele din portofoliu sunt create a fi cele mai bune rezultate pe care scriitorul le poate produce. Vor avea o atentie marita la fiecare cuvant, facand o treaba cat de buna poate sa fie, lucru care nu va fi intotdeauna posibil intr-o situatie reala sau un studiu de caz al unui client.
Alte responsabilitati
Singura categorie de care poate fi vorba aici este cea a scriitorilor delegati din echipa ta, care pot iesi in evidenta. Este o sansa mare ca membrul echipei tale sa faca parte din departamentul de marketing, si daca acest lucru este corect, ar trebui sa aiba mai multe cunostinte despre SEO decat are un content writer obisnuit.
Sa recunoastem, este o situatie cu multe “daca” si “poate”, dar este departe de a fi imposibila.
Acestea fiind spuse, avantajul de a avea aceste conostinte suplimentare este mic. Scriitorii de continut stiu ca unul dintre principalele motive pentru care sunt angajati este din motivul SEO. Este una dintre primele cerinte potentiale ale clientilor, si in plus, este o cerinta pe care fiecare content writer de calitate o poate indeplini.
Scrierea de continut pentru obiective SEO nu este greu de indeplinit in ziua de azi. Google iubeste continutul creat pentru oameni, dar trebuie sa acordam atentie si altor catorva detalii (cuvinte cheie long tail, snippets, etc).
Scriitorii freelanceri si cei in-house au, probabil, abilitati similare de optimizare a continutului creat, deci nu e o diferenta prea mare intre cele doua optiuni.
Concluzii
Numai daca ai un membru al echipei care are foarte mult timp liber la dispozitie, delegarea responsabilitatii catre cineva din interior pentru a scrie continut este rareori o optiune buna.
Oricum, atat angajarea unui scriitor in-house cat si externalizarea acestei nevoie sunt idei excelente.
Alegerea optiunii corecte pentru tine se rezuma la marimea companiei tale si la volumul de continut de care ai nevoie. Companiile mai mari care au nevoie de mult continut scris, probabil ca vor angaja pe cineva full time, pe motiv ca sunt mult mai usor accesibili decat scriitorii freelanceri.
Celelalte companii ar trebui sa ia in considerare externalizarea acestei nevoi catre o agentie care ofera servicii de content writing.
Daca esti in cautarea unei echipe specializate care sa te ajute cu scrierea de continut de calitate si optimizat SEO, nu ezita sa ne dai un mesaj.