Lansarea unui nou site web poate fi infricosatoare. Pana la urma, ai investit mult timp, efort si bani in construirea celui mai bun site posibil. Cum te asiguri ca noul design web va imbunatati prezenta afacerii tale in online si nu o va distruge? Citeste mai departe pentru a revizui lista completa de verificari pe care trebuie sa o faci inainte de lansarea unui site web si vei respira mai usor.
Ai testat complet noul tau site web?
Inainte de lansarea unui site web, ai nevoie sa stii ca totul va merge bine atunci cand ii dai drumul. Acest lucru este realizabil prin mai multe testari. Multe echipe fac testari superficiale inainte de lansare, dar acest tip de testare poate avea scapari majore. Care sunt cele mai frecvente greseli in testarea site-urilor inainte de lansare? La ce trebuie sa te uiti in timpul unei testari?
- Testeaza site-ul web folosing mai multe browsere: Chrome, Edge, Safari, Firefox, Opera si altele.
- Testeaza site-ul web pe cat mai multe dispozitive posibile: desktop, tableta si telefoanele mobile.
- Testeaza site-ul web pe cat mai multe sisteme de operare posibil: Windows 10, Windows 8, Windows 7, Mac OS X, Linux
- Testeaza site-ul web in locuri diferite: la birou, acasa, in metrou, intr-un loc public si altele.
Poate suna prea mult, dar fiecare tip de testare poate scoate la suprafata tipuri diferite de bug-uri. Testand site-ul din mai multe puncte de vedere, poti face multe modificari binevenite si apoi poti reveni asupra testarilor. Aceast proces te ajuta sa te asiguri ca site-ul tau web poate fi folosit in orice conditii odata ce este lansat. Este oportunitatea perfecta sa corectezi acele greseli inainte sa devina prea serioase si deranjante.
Site-ul tau web functioneaza la fel in toate browserele?
La lansarea unui site web nu stii niciodata ce browser vor folosi vizitatorii site-ului tau, dar trebuie sa te asiguri ca site-ul tau web nu numai ca este accesibil in fiecare browser, dar si ca functioneaza la fel. Acest pas este ignorat deseori deoarece oamenii cred ca daca site-ul arata bine intr-un browser, inseamna ca functioneaza la fel de bine. Este gresit din cauza ca fiecare browser poate reactiona intr-un mod unic.
Implementeaza urmatoarele teste:
- Cauta diferentele vizuale. Care portiuni din pagina nu functioneaza corect?
- Testeaza functionalitatile, precum formulare, paginile de inregistrare sau campurile de abonare. Merg toate conform asteptarilor?
- Vezi clipurile video sau alte elemente media. Vezi vreo provocare utilizand dispozitive sau browsere diferite?
- Redimensioneaza browserul de mai multe ori. Continutul este redat corect?
- Testeaza navigarea si meniurile. Toate meniurile functioneaza corect?
- Incearca formularul de cautare. Functioneaza conform asteptarilor?
- Sterge cache-ul din browser si viziteaza site-ul din nou. Viteza de incarcare este o problema?
Ai corectat continutul paginilor din site-ul tau web?
Este un pas esential sa verifici si sa corectezi continutul site-ului tau web inainte de lansare. Nu-i asa ca nu iti doresti sa creezi o prima impresie proasta din cauza micilor greseli din texte? Daca ai nevoie de ajutor, atunci ai cateva optiuni:
- Poti ruga colegii sau prietenii sa revizuiasca site-ul web pentru a-ti spune parerea lor.
- Poti folosi unelte web precum Corector. Aceste aplicatii pot fi utilizate in browser sau pe desktop si pot corecta un text de erori de gramatica dar si de erori de scriere. Pot chiar sa verifice plagiatul, daca te preocupa acest lucru.
- Poti angaja un editor web pentru a face acest lucru pentru tine. Nu strica sa verifi lucrurile din alte perspective.
Acest pas este unul dintre cei mai usori pasi de facut din lista de verificari dinaintea lansarii unui site web. Cateva cafele si o atentie concentrata poate preveni un esec viitor.
Ti-ai rugat actualii clienti sa testeze site-ul?
Chiar daca esti destul de multumit cu noul tau site web, o alta opinie din exterior este intotdeauna binevenita, mai ales daca este tipul de vizitator pe care speri sa il atragi. Vei fi surprins de cat de multe erori pot gasi clientii tai sau se pot pierde confuzi prin site. Stand in aceeasi camera cu ei si luand notite poate adauga o mare valoare acestei perspective. Cu totii tindem sa privim munca noastra dintr-o perspectiva subiectiva, dar un tester independent rezolva aceasta problema.
Lansarea unui site web: Ai setat corect redirectionarile?
Una din erorile frecvente pe care le vedem atunci cand afacerile isi relanseaza site-urile web este ca nu isi redirectioneaza vechile pagini catre versiunile noi. Aceasta este o miscare proasta, din cauza ca tot traficul si beneficiile indexarii in motoarele de cautare ale acestor pagini sunt pierdute. Redirectionarile iti permit saltul continutului vechi catre cea mai noua locatie.
Sunt doua tipuri de redirectionari pe care consideram ca ar trebui sa le stii:
- Redirectionarile 301 – Versiunea calculatorului de a spune “Hey, m-am mutat aici!”. Aceasta redirectionare paseaza si beneficiile SEO.
- Redirectionarile 302 – Versiunea calculatorului de a spune “Sunt aici temporar” sau in HTTP 1.1 “Te-am gasit”.
Setand aceste redirectionari pentru fiecare URL vechi din site-ul tau web opreste utilizatorul sa ajunga accidental pe o pagina de eroare si sa paraseasca site-ul tau spre competitie. Site-ul tau web va functiona mai bine cu mai putine erori si in cele din urma va oferi o experienta mai buna vizitatorilor.
Si credem ca ar mai trebui sa stii inca ceva despre redirectionari: asigura-te ca site-ul tau web nu redirectioneaza prea mult. Motoarele de cautare si utilizatorii sunt ok cu una sau doua redirectionari, dar orice alta redirectionare in plus ii poate ameti. Mai mult de 4 redirectionari poate cauza probleme majore. Acest lucru va afecta pozitiile din motoarele de cautare, asa ca incearca sa mentii redirectionarile la minimum.
Mai exista continut dummy in site?
De cele mai multe ori cand cream site-uri de prezentare web, avem nevoie de mostre de text sau imagini pentru a le include in prezentarea initiala. Alteori ne confruntam cu pagini intregi de continut in construire. In timpul procesului de creatie aceste detalii sunt usor de uitat din cauza faptului ca pot fi rezolvate usor si intr-o alta zi.
Dar cu lansarea site-ului web in curand, orice continut care nu este 100% pregatit pentru vizualizarea de catre public ar trebui ascunsa inainte de a face site-ul live. Ar trebui sa vizitezi fiecare pagina si apoi sa o mai verifici inca o data daca este necesar. Este mai bine sa inlaturi aceste sectiuni de tot decat sa ai o lansare fara o perspectiva lustruita a continutului.
URL-urile site-ului web sunt accesibile corect?
Acest pas pare simplu, dar este foarte inselator. Multe afaceri fac referire la URL-ul site-ului web fara nicio consistenta. Ce se intampla este ca isi ingreuneaza involuntar procesul de indexare in motoarele de cautare, in timp ce pot fi penalizate pentru continut duplicat. Inspaimantator!
Pentru a testa acest lucru trebuie sa:
- Vizitezi www.siteultau.ro si http://siteultau.ro. Unul redirectioneaza catre celalalt? Daca nu, site-ul ar putea fi penalizat pentru continut duplicat pentru ceea ce se numeste eroare de redirectionare WWW.
- Viziteaza http://siteultau.ro si https://siteultau.ro. Unul redirectioneaza catre celalalt? Daca nu, ai putea prelua datele utilizatorilor intr-un mod nesecurizat daca nu fortezi redirectionarea catre versiunea HTTPS.
Un site corect optimizat va asigura ca numai o singura versiune va fi posibila spre accesare. Acesta este si URL-ul pe care vrei sa il folosesti in emailuri, social media si alte canale de comunicare online. Folosind acest URL in mod consistent, vei avea un ajutor pe parte de SEO si va fi mai usor pentru clientii tai.
Experienta utilizatorilor site-ului tau web este imbunatatita pentru dispozitivele mobile?
Google pedepseste site-urile care nu sunt optimizate pentru dispozitivele mobile. Daca doar restilizezi continutul pentru a se afisa mai bine in ferestre mai mici, pierzi toata frumusetea dispozitivelor mobile. Inainte de lansarea unui site web ar trebui sa optimizezi experienta utilizatorilor pentru ca avantajele mobilelor sa fie evidentiate.
Exemplele includ:
- Optimizeaza butoanele Call-to-action. Utilizatorii dispozitivelor mobile cel mai probabil vor da un telefon decat sa completeze un formular.
- Mareste dimensiunea butoanelor si a zonelor clickuibile, atunci cand sunt relevante. Este frustrant sa apesi un buton de mai multe ori.
- Meniurile complexe pot fi dificile pe telefoanele mobile. Este comun in ziua de azi ca versiunile de mobil a site-urilor web sa aiba meniuri prietenoase.
- Acorda atentie vitezei de incarcare pe mobil. Inlocuieste clipurile video cu imaginile, optimizeaza imaginile complexe sau inlatura complet sectiunile pentru a te asigura ca viteza de incarcare a paginilor pe mobil este fulgeratoare.
- Proiectul Accelerated Mobile Pages (AMP) de la Google este util pentru site-urile web cu mult continut sau optimizate pentru a afisa reclame. Paginile optimizate AMP reduc continutul pentru a se incarca aproape instant pe dispozitivele mobile.
Optimizarea pentru dispozitivele mobile si practicile mobile first te ajuta sa faci din lansarea site-ului tau web un succes. Asigurandu-te ca implementezi factorii de mai sus in lista dinaintea lansarii site-ului poate imbunatati dramatic rezultatele pe dispozitivele mobile.
Cat de repede se incarca paginile la lansarea unui site web?
Este important sa testezi viteza site-ului tau web, incluzand cat timp ia incarcarea fiecarei pagini, inainte de lansare. Site-ul tau web trebuie sa se incarce sub o secunda, decat daca te afli intr-un caz foarte specific. Viteza de incarcare este, de asemenea, un mare factor in rezultatele din motoarele de cautare. Paginile care se incarca incet sunt penalizate pe motiv ca frustreaza utilizatorii. Acum este momentul sa faci ajustari de cod salvatoare de timp. Desi este pe ultimile pozitii ale listei noastre de verificari dinaintea lansarii unui site web, acest pas are o prioritate ridicata. Pagini mai rapide inseamna mai multi clienti.
Lansarea unui site web: Site-ul este optimizat SEO?
Acest pas este si ultimul in verificarea ca site-ul tau este optimizat SEO. Optimizarea pentru motoarele de cautare poate fi misterioasa, dar nu lasa frica sa te impiedice sa pui baza. O lista de cuvinte cheie care prezinta interes pentru afacerea ta este tot ce ai nevoie pentru a incepe. Aplica un cuvant cheie unic pentru fiecare pagina folosindu-te de urmatoarele elemente:
Tag-ul title – Titlul paginilor site-ului tau web
URL – Adresa continutului site-ului tau web
Tag-urile Meta – Cuvintele cheie prietenoase cu motoarele de cautare.
Meta Description – Descrierea scurta a continutului prietenoasa cu motoarele de cautare
Numele imaginilor – Numele imaginilor sunt uitate deseori, dar pot ajuta foarte mult.
Tag-urile Alt si Title – Descrierile ascunse ale imaginilor.
Tag-urile Header – Folosirea semantica a tag-urilor H1 si H2.
Datele structurate – Foloseste tag-urile speciale pentru citirea datelor de catre motoarele de cautare atunci cand e relevant.
Link-urile interne – Textul pe care plasezi link-uri dintr-o pagina catre o alta pagina din site-ul tau.
Speram ca v-a placut Lista completa de verificari inainte de lansarea unui site web!
Aceasta lista a fost creata in baza experientei cumulate in peste 10 ani de activitate in online, odata cu construirea portofoliului nostru de clienti. Speram ca macar o parte din aceasta informatie sa imbunatateasca procesul urmatoarei lansari a site-ului tau web. Este ceva pe lista ta de lansare a unui site web pe care noi l-am omis? Te rugam sa ne lasi un comentariu mai jos, deoarece actualizam site-ul destul de frecvent. Iti dorim sa ai parte de o lansare usoara!
Planifici sa iti refaci site-ul web? Iti recomandam sa citesti si articolul Planificare site web – O experienta web de succes.
Ai nevoie de ajutor in actualizarea site-ului tau web? Nu ezita sa ne contactezi si te asiguram ca va fi placerea noastra sa te ajutam sa iti vezi visul implinit.