Planificare site web – O experienta web de succes

planificare site web

Planificarea este un pas esential in crearea unui site web. Beneficiile planificarii unui site web sunt multiple, si fara o planificare detaliata, probabil ca proiectul tau va costa mai mult. Un proiect neplanificat va fi finalizat intr-un timp mai mare si nu avea succesul unui site web planificat. Iata cele mai bune practici prin care poti planifica un site web cu succes de la idee la implementare.

planificare site web

Planificare site web: de la idee la implementare

Cand planifici un site web, sunt cateva lucruri pe care trebuie sa le iei in considerare:

Valorile brandului

Ce valori sprijina brandul tau, care este tonalitatea vocii interioare sau ce emotii ai vrea ca oamenii sa experimentezi atunci cand se gandesc sau interactioneaza cu brandul tau?

Cunoscand valorile brandului tau va fi mai usor sa creezi designul general si sa transmiti mesajul corect vizitatorilor site-ului tau web.

Nevoile vizitatorilor site-ului web

Ar trebui sa determini care sunt vizitatorii site-ului tau si ce vor cauta. Cum le place sa consume continutul web: le place sa citeasca sau sa vizioneze clipuri video? Ce nevoi trebuie sa satisfaci pentru a-ti atinge scopurile?

Intelegand interesele si nevoie vizitatorilor, le vei putea oferi informatie valoroasa si le vei putea modela experienta pentru a-i ajuta sa faca un pas in fata in a-ti deveni clienti finali.

Scopurile site-ului web

In faza de planificare, trebuie sa determini care este principalul scop al site-ului. Poate fi cunoasterea brandului, generarea de oportunitati de vanzare sau cresterea vanzarilor, imbunatatirea procedurilor de lucru sau reducerea costurilor sau imbunatatirea satisfactiei clientilor.

Site-ul tau web poate avea mai mult de un scop dar cunoasterea scopului principal te va ajuta sa obtii valoarea maxima din ceea ce oferi.

Strategia site-ului web si strategia de marketing

Chiar daca afacerea ta nu incheie vanzari online, din ce in ce mai multi consumatori interactioneaza cu brandurile online inainte de a lua decizia de conversie.

Deci site-ul web trebuie aliniat cu strategia de marketing si sa aiba un rol principal printre uneltele tale de marketing.

Vizitatorii site-ului web si audienta targetata

Site-ul web va fi vizitat de oameni diferiti cu scopuri diferite. Una din cele mai mari greseli este sa incerci sa le faci tuturor pe plac. Chiar daca acest lucru ar fi posibil, nu toti vizitatorii site-ului tau vor avea nevoie de produsele sau serviciile tale. Scopul tau nu este sa le faci tuturor pe plac, ci doar actualilor sau potentialilor tai clienti.

Pentru a te ridica la asteptarile clientilor tai, trebuie sa conosti:

  • informatii geografice si demografice precum sex, etnie, venit, calificare, starea civila, unde locuiesc
  • informatii psihologice, cu focus pe comportamentul consumatorilor, stilul de viata si perceptia despre sine
  • motivatia persoanei si procesul in luarea deciziei de cumparare

In baza informatiilor colectate, poti sa creezi avataruri diferite de cumparator si sa modelezi experienta utilizatorului avand in minte audienta targetata.

Planificare site web – Scopuri si obiective

Daca ai mai multe scopuri si obiective inseamna, de obicei, ca trebuie sa planifici in detaliu sectiuni diferite din site-ul web, care contin continut specific.

Daca unul din scopurile tale este sa imbunatatesti satisfactia clientilor, va trebui sa pui accent pe ghiduri si intrebari frecvente (FAQ) sau chiar o sectiune dedicata de auto-informare. Daca scopul tau este sa vinzi produse digitale si fizice, vei avea nevoie de un magazin online (ecommerce) cu functionalitate de cos de cumparaturi.  Nu uita de integrarea unui sistem de plata online eficient.

Sectiunile site-ului web si tipuri de continut

In functie de scopurile tale si de nevoile clientilor, site-ul tau web va contine diferite sectiuni cu o varietate de continut pe care va trebui sa il planifici.

Sectiunile unui site web

Iata un exemplu de diferite sectiuni ale unui site web:

  • Landing page-uri
  • Blog
  • Produse
  • Portofoliu
  • Ghiduri si Intrebari Frecvente
  • Ajutor
  • Forum
  • Comentarii
  • Evenimente
  • Galerie
  • Feed-uri RSS
  • Cautare si Rezultate Cautare

Ce trebuie sa contina un site web?

Cand incepi planificarea site-ului web este bine sa organizezi cu continutul, in functie de mesajul pe care doresti sa il transmiti. Nu recomandam sa incerci sa potrivesti continutul intr-un sablon predefinit.

Continutul site-ului web nu trebuie sa se limiteze doar la text. Continut web inseamna si elementele media: imagini, clipuri video. Un mix de text si continut variat de multimedia va ajuta la captarea atentiei utilizatorului si mentinerea interesului acestuia pentru un timp mai indelungat.

Vizitatorii sunt diferiti si vor consuma continutul intr-un mod diferit. Unora le place sa citeasca articole lungi si bine documentate in timp ce altii vor scana titlurile si isi vor lua informatia din imagini. Altii vor prefera sa vizioneze clipuri video sau studii infografice.

  • Text
  • Documente PDF
  • Continut digital descarcabil
  • Fotografii
  • Elemente grafice
  • Bannere publicitare
  • Icoane
  • Fisiere audio si video
  • Fluxuri de continut

Structura unui site web

Planificare site web: Structura site-ului tau web trebuie sa fie logica, vine definita si usor de navigat. Fara o structura, site-ul tau va fi doar o colectie aleatoare de sectiuni diferite si tipuri de continut.

Navigarea site-ului web

Fie ca decizi sa mergi cu navigare orizontala sau verticala, navigarea trebuie sa fie intuitiva. Utilizatorii care iti viziteaza site-ul trebuie sa inteleaga din prima unde se afla continutul in site.

Navigarea trebuie sa reflecte structura site-ului tau web si comportamentul tipic al unui cumparator. De exemplu, daca pagina de Intrebari Frecvente (FAQ) este cea mai vizitata sectiune a unui site web, ar trebui sa fie accesibila din meniul principal.

Ideal, fiecare sectiune a unui site web trebuie sa fie accesibila in maxim 2 click-uri din orice parte a site-ului si iti recomandam sa iei acest lucru in considerare inca din stadiul de planificare site web.

Organizare structura site web: Prima pagina (Homepage)

Prima pagina este cea mai importanta pagina dintr-un site web si are 3 sarcini:

  1. Prezinta foarte clar scopul site-ului web si al afacerii tale.
    Atunci cand ajung pe prima pagina, vizitatorii ar trebui sa inteleaga in cateva secunde cine esti si ce faci. Un slogan bun ar trebui sa comunice oferta unica si sa rezume intr-o singura propozitie ce face compania ta.
  2. Ajuta utilizatorii sa gaseasca ce cauta.
    Prima pagina trebuie sa puna la dispozitie puncte de plecare spre diferite sectiuni ale site-ului web. Vizitatorul trebuie sa ia o decizie simpla de a explora mai departe diverse diverse sau doar sa citeasca ultimele stiri despre companie.
    O bara de cautare ar trebui evidentiata in header, in special pe site-uri mari si foarte mari. Informatia principala a companiei trebuie sa fie afisata intr-una din coloanele din footer.
  3. Reda continutul esential.
    Fie ca este un produs, proiect din portofoliu sau o postare din blog, iti doresti ca utilizatorii sa le gaseasca si sa le acceseze. Prima pagina trebuie sa promoveze continutul esential.

Web Design Prima Pagina – Primul ecran (Above the fold)

above the fold

 

Primul ecran sau partea dinainte de scroll este ce vad utilizatorii prima data cand pagina se incarca. Este locul cel mai important din tot site-ul si ar trebui sa il tratezi ca atare.

Continutul din primul ecran ar trebui sa capteze atentia utilizatorului din momentul in care au accesat site-ul. Aici, trebuie plasat continutul care este crucial in atingerea scopului principal al site-ului.

Tine minte ca locatia precisa a “primului ecran” nu este aceeasi pe fiecare ecran pe care este vizualizat. Poti consulta rapoartele de analiza a site-ului web (ex: din Google Analytics) pentru combinatiile obisnuite de browser si monitoare/ecrane sau dispozitive. In baza acestor date, determina marimea primului ecran.

Actiuni (Call-to-Action)

Site-urile web de succes au  butoane call-to-action proeminente pe paginile lor. Fara call-to-action, vizitatorii nu ar trebui sa stie ce au de facut si vor parasi site-ul fara indeplinirea niciunui scop.

Sliders

In ultimii ani, sliderele din prima pagina au devenit foarte populare intre web designerii de site-uri web. Trebuie sa stii ca nu sunt intotdeauna cele mai bune alegeri pentru ca exista si diverse minusuri care vin la pachet:

  • sliderele maresc timpii de incarcare a paginii, au un umpact negativ SEO si micsoreaza ratele de conversie
  • ocupa majoritatea spatiului din primul ecran care poate fi folosit pentru un tip de continut mai valoros
  • vizitatorii, de obicei, sar peste ele, fara sa acorde atentie continutului prezentat aici
  • uneori, sliderele nu au o tranzitie pe dispozitivele mobile

Uneori sliderele nu sunt cea mai buna alegere pentru orice site web, dar pot fi si folositoare in cazuri specifice. Decizia de a folosi un slider ar trebui sa fie facuta dupa ce analizezi audienta pe care o targetezi, ce cauta utilizatorii si daca un slider ii ajuta sa indeplieasca scopul pentru care au ajuns in site-ul tau web.

Daca un slider spune o poveste care duc utilizatorul un pas inainte in calatoria pe care ai planificat-o pentru el si reprezinta o atractie reala, este o decizie buna sa folosesti unul. Altfel, daca nu este un scop clar in spatele sliderului si este utilizat doar pentru ca arata bine, nu va face decat sa creeze o distragere a utilizatorului cu un impact negativ asupra conversiilor.

Cateva exemple de utilizare corecta a sliderelor:

  • promovarea produselor cu o complexitate ridicata – in loc sa complesesti vizitatorul cu multe informatii, un tur vizual al unui produs poate explica utilizarea produsului in cativa pasi usor de digerat
  • scoate in evidenta continutul cu adevarat important – site-urile de stiri care sunt actualizate frecvent poti afisa continutul nou in slider pentru ca utilizatorii sa afle rapid ce este nou si ce merita citit
  • prezentarea optiunilor magazinului online
  • galerii foto
  • portofoliu online

Proiectare Prima Pagina – Restul paginii (Below the fold)

“Below the fold” descrie continutul pe care un utilizator il poate accesa daca utilizeaza actiunea de scroll. Chiar daca acest continut secundar are o vizibilitate redusa, are o importanta deosebita pentru utilizatorii interesati.

Ar trebui sa folosesti acest spatiu pentru a afisa continutul valoros prin care iti vei atinge scopurile secundare.

Scopul unei harti de site (sitemap) este sa prezeinte intreaba structura a site-ului web si o schema de navigare. Crearea unui sitemap in faza de planificare a site-ului tau web te va ajuta sa intelegi tot continutul obligatoriu si scopul proiectului.

Un sitemap poate fi un index simplu cu o lista punctata si indentari care indica structura si ierarhia site-ului.

Exista si sitemap-uri mai avansate construite ca o diagrama de flux. Vizual arata mai bine si iti poti face o idee generala despre structura site-ului dintr-o privire in doar cateva secunde.

Un al beneficiu adus de un sitemap, in afara de cel din planificarea unui site web, este in SEO, optimizarea pentru motoarele de cautare si experienta utilizatorilor. Sitemap-urile ajuta vizitatorii sa navigheze in site-ul web si robotii sa isi imbunatateasca indexarea.

Concluzie

Planificarea unui site web te ajuta sa nu pierzi niciun pas in construirea ofertei finale. Planificarea te ajuta sa economisesti bani, dar cel mai important, te ajuta sa ai un site web frumos si functional care indeplineste nevoile clientilor, aliniat cu scopurile tale de business. Un site web nu este un proiect pe care il dezvolti o data. Odata ce ai construit un site web cu succes, trebuie sa il intretii in mod regulat pentru a preveni problemele si sa identifici sectiunile pe care le poti imbunatati.

Afla mai multe despre serviciile indev de mentenanta website.

Share:
Need a successful project? Let's start working together!